تقلب در امتحان ،حق الله است و بدون تردید یک عمل غیر اخلاقی ونوعی خیانت محسوب می شود که عقل نیز بر قبیح بودن آن شهادت میدهد و عملی که عقلا قبیح باشد شرعا نیز ممنوع است.
تقلب موجب تضییع حق دیگران میشود،زیرا تقلب کننده به ناحق بر کسی که تقلب نکرده پیشی میگیرد.علاوه بر این، غیر اخلاقی بودن یک عمل ،مشرو ط به این نیست که حقی از دیگری ضایع کند،بلکه همین که عملی مانع راه تکامل انسان باشد و عقل آن را قبیح بداند کافی است آن را ممنوع بدانیم.
کسی که مصمم به ترک این عمل است ،به نظر می رسد با توجه به مشکلات اعتراف و پی آمدهای آن ،جبران خاص این عمل ،تنها با استغفار و تصمیم جدی بر ترک این عمل ممکن خواهد بود و خداوند ارحم الراحمین است.
رساندن تقلب به دیگران نیز حرام است و شخص باید برای جبران گناهش ،تنها بین خود و خدایش توبه کند.